Under 1900-talet genomgick kvinnomodet de största förändringarna. Dessa reflekterade de politiska och kulturella förändringarna i samhället och anpassade sig till kvinnans förändrade roll. I början av förra seklet var USA den nation som gick i bräschen för utvecklingen i klädbranschen. Kläderna skulle symbolisera frigörelse och de skulle vara funktionsdugliga och billiga. Klädstilen inspirerades bland annat av den ryska baletten. Men materialbristen under krigen innebar en stagnation. Kvinnorna måste rycka in och jobba i fabrikerna när männen drog ut i krig och andra behövdes inom sjukvården. Det innebar att kläderna blev mer strikta och inriktade på arbete. All kläderna var slitstarka var viktigast.
Sport och dans
Efter första världskriget förändrades modet ordentligt. Damerna gick på cocktailpartyn. De rörde på sig, gick promenader och började utöva idrott. Kläderna blev bekvämare och kvinnorna skulle bli plattbröstade och höfterna snöras åt. Även håret förändrades, nu var det kort pagefrisyr som var högsta mode. Därtill var ansiktena pudrade bleka och mörka eyeliners och ögonbryn kontrasterade. En pojkflicka som var beredd att störta in i revolution kunde vara en roll som 20-talets kvinnor spelade. Den långa, smala kvinnan var fortfarande idealet.
Detta förändrades något på 30-talet: då skulle man inte endast framhäva smala ben, utan även exponera sin profil som en siluett med skarpt markerad midja. Man började försköna, efterlikna och romantisera sakernas tillstånd som de var i början av seklet. Den ekonomiska kraschen 1929 kan ha varit en bidragande orsak; man ville tillbaka till förkrigstidens lugn och harmoni.
Jordnötskläder
Under andra världskriget var textilier en bristvara. I USA utvanns ett material ur jordnötter som hette Ardil. Detta blandades med bomull eller silke till 50 procent. Under kriget blev det alltmer vanligt att kvinnorna bar byxor. På fabriker och andra arbeten var detta mest praktiskt och det ledde till att ett byxmode bland damer utvecklades. Hårprodukter saknades och för att dölja risigt hår skapades den tidens bandanas genom att scarfen knöts upp runt huvudet.
Timglasfigur
Efter kriget togs modet upp på agendan igen, men materialbristen var fortfarande stor. Idealfiguren skulle nu vara i timglasform. Kläderna kunde vara kjolar som gick ner till vaden, som satt hårt i midjan, kappor i A-form och V-ringade jumpers kryddade med rundade axlar. De utsvängda kjolarna krävde underkjolar vilket inte var något problem då textilproduktionen kom igång på allvar några år efter kriget.
Femtiotalet medförde starten på skönhetstävlingar och som ideal stod filmstjärnor. Kosmetikabranschen fick ett uppsving. TV kom in i hemmen och påverkade modet en masse. Många kvinnor snörde på sig korsetter och underkjolarna stärktes hårt för att bli så vida som möjligt. Ett alternativt ungdomsmode utvecklades också av de så kallade raggarna. Tjejerna i raggarsvängen klädde sig i ormskinnstajta byxor, inte helt olika dagens leggings. På överkroppen tog man gärna på sig en jumper. Möjligen fick en scarf ingå i utstyrseln.
Sextiotalet och minikjolen
Under sextiotalet var behovet av lågpriskläder stort eftersom ungdomarna nu var den största konsumentgruppen som ville ha större utbud för mindre pengar. För de uppåt i åldrarna slog modet en kullerbytta. Nu skulle det vara korta kjolar i styva material, klänningarna var som korta tröjor och nylonstrumporna hade starka färger. Twiggystilen angav att kläderna skulle vara löst sittande för att dölja bystens och stjärtens rundningar och det skulle gå att ”twista” i dem. Men chockerande nog för den äldre generationen: kvinnorna skulle visa sina knän!
Flower-power och utsvängda jeans
Stora delar av ungdomarna blev hippies i slutet av sextiotalet. Detta skapade ett färgstarkt mode och avslappnat mode. Långa klänningar med blommor blev mode samt, till skotillverkarnas stora förtret, bara fötter.
Det var också på sjuttiotalet som jeansen blev ett modeplagg, nästa hundra år efter att denimtyget uppfanns. Både jeansen och vanliga byxor skulle vara kraftigt utsvängda nertill. På fötterna skulle man ha platåskor. Många ville se ut som ABBA. Senare kom också punk-modet inspirerat av Sex Pistols med säkerhetsnålar, sönderrivna tröjor och jeans och kreativa frisyrer.
Karriärkvinnan
På åttiotalet ville kvinnorna ut i arbetslivet på ett mer krävande sätt än tidigare. Barnomsorgen gav kvinnorna nya möjligheter att ge sig in på yrkesmarknaden. Detta skapade nya idéer om hur kläderna skulle se ut. Det tidigare klassamhället började lösas upp vilket medförde en ny syn på kvinnor i karriären och då måste man se snygg ut. Trendiga dräkter som liknade männens kläder framställdes. Nya inriktningar gav uppsving för märken som Louis Vuitton, Armani, Dior med flera. Ett exempel var en formlös blazer med matchande kostymbyxor.
Second-hand var ute, boende i kollektiv såg man ned på och allt blev mer individualiserat. Kvinnor skulle ha toppjobb samtidigt som de skulle vara mammor och sköta hemmet. Det nya skönhetstänkandet kom med en våg av nya sätt att träna. Detta innebar ett uppsving för modet för gympa och jogging. Ingen har väl undgått de färgsprakande gympatrikåerna från 80-talet, kompletta med matchande benvärmare och svettband?
Minimalism
Kläder med neutral look och mjuka färger gjorde intåg på 90-talet. Även om trenderna ändrades från dag till dag fanns ändå en genomgående stil som de flesta plagg följde. Så kallade crop tops, som visade bar mage och bara axlar, blev populära – gärna i kombination med denimshorts eller jeans. Stilarna kunde dock mycket väl vandra sida vid sida – på 90-talet fanns utrymme både för karriärkvinnan och för tonåringen. Modet generationer emellan blev tämligen gränslöst. En inspirationskälla var Spice Girls och modet blev allt viktigare allt längre ned i åldrarna. Platåskorna kom tillbaka och färgerna var ljusa och grälla. Unga tjejer struntade i återhållen feminism, de ville visa girlpower.
Grunge
Som en protest mot allt glitter och glamour uppstod grungemodet. Det var kopplat till den alternativa rockscenen med band som Nirvana och Alice in Chains från Seattle. Poängen med grunge var att visa att man inte brydde sig och det som definierade looken var flanellskjortor, bekväma skor och jeans – och att inte matcha. Kurt Cobains fru Courtney Love gick i spetsen för denna grupp. Dessutom gjorde retro och vintage- kulturen sitt inträde även inom modet. Alla tidigare tidsåldrar med dess kultur och mode gick nu igen. Dörren till 2000-talet kunde nu öppnas.